Devblog 1 (April 2025)
devblog

Devblog 1 (April 2025)

Duco en Mats
Duco en Mats
Coole boys
13 apr 20256 minuten leestijd

Introductie

Sinds onze tijd bij DroomCraft is heel veel veranderd. We zijn van kleine koters, naar jongvolwassen koters geüpgraded. We hebben een carrière gemaakt rond het werk wat we toen nog een beetje aan het uitvogelen waren, en hebben nu volwaardige mannenstemmen.

Iets wat niet is veranderd, is onze ongezonde obsessie met obscure blokkenspelservers die iedereen al vergeten is.

Sinds wij elkaar hebben leren kennen bij DroomCraft (Duco als turbo developer die voor elke 5 classes een nieuwe plugin maakte, en Mats, die eigenlijk helemaal geen idee had wat een object was) hebben wij eigenlijk altijd nog met elkaar gewerkt. We hebben jarenlang nauw samengewerkt bij DDG, we hebben onze eigen opensource libraries gepubliceerd, en we hebben heel veel onzin gemaakt.

We hadden al maanden (zo niet langer) het idee om het droomcraft.nl domein te kopen, puur voor de grap. En na letterlijk maanden de dagen af te tellen, is het eindelijk zo ver. Na tevergeefs een hele nacht wakker te blijven, aftellen tot het domein uit quarantaine ging, hebben we het domein eindelijk gekocht. En dat was het. We hebben er verder niks mee gedaan. Dagen aftellenDagen aftellen Genaaid door neostradaGenaaid door neostrada Dan toch geluktDan toch gelukt

Daarna zijn we wezen klooien, en is het eigenlijk steeds verder geëscaleerd.

Hier volgt het verhaal van waar we nu zijn, waarom, wat we gedaan hebben, en hoe verder

De Escalatie: Een perfect getimede ontsporing

Dag 1: "Het begon als een grap..."

Sinds we met volle trots het domein ingehuldigd hebben in ons Cloudflare-account, zijn we steeds verder gegaan met uitbreiden. Origineel deden we het puur om een coole alias ([email protected]) te kunnen gebruiken, maar het was wel heel naïef om te denken dat het daarbij zou blijven.

E-mailresurrectie

"Wacht eens," zei een van ons (waarschijnlijk de persoon met de slechtste ideeën). "Als we de domeinnaam hebben... kunnen we ook de originele e-mailadressen!" Vijf minuten later hadden we weer toegang tot het originele e-mailadres waarmee de DroomCraft-accounts waren geregistreerd. En als je een e-mailadres hebt, wat doe je dan? Juist! "Wachtwoord vergeten" aanvragen bij Instagram en Twitter (of X, whatever).

Pling! Inloggegevens hersteld. Error geluid! Geen 2FA-codes. Dat is jammer.

We zaten beide met dezelfde kutblik. Die "we-zouden-dit-echt-niet-moeten-doen-maar-gaan-het-absoluut-wel-doen"-blik. Wat zouden we hebben gedaan mocht dit wel werken? Geen idee. Waarschijnlijk iets stoms.

De website: Een monument van onzin

"Maar nu moeten we doorpakken" was het idee waar we al snel bij uitkwamen. Want hoe grappig is een e-mail voor een server die niemand meer kent, zonder een website die al helemaal iedereen vergeten is? En hoe grappig zou het zijn als die website een exacte replica was van de originele site die niemand zich meer kan herinneren.

Nou ja, niet zo heel grappig, maar wel een beetje.

Dus daar gingen we. We zijn de eerste (werk)dag bezig geweest met het hermaken van de originele website. De 'Internet Archive' op een scherm, WebStorm met NextJS-flutscode op de andere. Al vrij snel hadden we de basissteentjes staan.

Toen verschoven de doelpalen van de website van "een replica maken" naar "dit moet zo echt mogelijk lijken".

We hebben een blog gemaakt, met een stukje echte content van de oude site, paar "neppe" posts geïnspireerd door socialmediaposts uit de oude tijd, en een paar nieuwe, speciaal gekookt met ons eigen vleugje onzin.

Hoofd- en crewpagina? Check. Onzin sollicitatieformulier dat toch maar ook echt werkend is gemaakt? Check. Onzinnige content verstopt in elk hoekje? Dubbelcheck.

Dag 2: "We hebben een fout gemaakt"

De volgende ochtend keken we naar wat we hadden gecreëerd. E-mail: check. Sociale media: check. Website vol onzin: check.

"Ergens hebben we ook nog de wereld enzo toch?", en het antwoord was ja. Op dat punt zou het haast crimineel zijn om dan niet nog grappiger te doen, en door te pakken. Nog een dag aan goed bestede tijd, en we hadden een werkende Minecraftserver met een lobby, proxy en een basis parkserver.

Discord-servertje hier, een paar bots daar, en we hadden een werkend platform. En dat allemaal in minder dan 48 uur.

En toen begon het pas echt.

We hebben het blogsysteem weer opgezet en oude posts geïmporteerd. De laatst geplaatste post van "way back when" was de aankondiging dat DroomCraft werd opgeheven. Daar hebben we gewoon een nieuwe post aan toegevoegd die verkondigt dat we een heroïsche doorstart maken.

Dit was natuurlijk bedoeld als grap. Een inside joke voor onszelf en voor de oude garde die misschien ooit de site zou vinden. Maar toen...

De onbedoelde (en onofficiële) doorstart

Tuurlijk blijft het daar niet bij zitten. De intentie is inmiddels duidelijk, gaan voor goud (of in ieder geval een paar lelijke paarse en roze blokken in een oude wereld).

Momenteel hebben wij:

  1. We een volledig werkend platform hebben
    1. Custom website in NextJS met blog, werkende sollicitatieformulieren en veel meer
    2. Een ingerichte Discord-server
    3. Werkende Minecraftservers met lobby, proxy en basis parkserver
      • Alle features ontbreken. We hebben gekozen deze te herschrijven
      • We hebben nog wel core data, zoals alle oude achievements etc (muurgeheim?!)
  2. We eigenlijk geen flauw idee hebben wat we aan het doen zijn
  3. We hier serieus onze werktijd aan hebben besteed

Git activiteitGit activiteit

En we zijn hard aan het werk aan:

  1. Een nieuwe basis om op uit te bouwen, met het doel om de oude DroomCraft-ervaring te recreëren (of in ieder geval de meeste features)
  2. Een heleboel stappen in een volledig custom attractiesysteem voor deze server (vinden we zelf leuk om te maken, en nu hebben we een excuus om het door te zetten)
  3. Een grotere stack om op uit te bouwen, met local-first testservers, en deployment- en backupstraat voor een productieomgeving (we willen tevens niet net als een andere server weer een jaar dicht moeten omdat we een database kwijt zijn, DC is al lang genoeg gesloten geweest)

Geen spijt, alleen schaamte

Is dit een goed iets? Daar zijn we het nog niet over uit. Wordt dit gewaardeerd? Bijna zeker van niet. Is dit een goed idee? Waarschijnlijk niet. Heeft dit nog potentie in een wereld en game die over de jaren heel erg veranderd is? Absoluut niet.

Wat nu?

Eerlijk gezegd hebben we geen idee. We hebben een functionerend platform, een team van nostalgische gekken en een hoop ideeën die variëren van "dit is eigenlijk best cool" tot "dit is de slechtste investering van tijd sinds die keer dat iemand besloot een film over emoji's te maken".

Morgen gaan we weer door. Want waarom zou je stoppen met iets dat zo kansloos en tegelijkertijd zo bevredigend is?

Blijf op de hoogte voor Devblog 2, waarin we waarschijnlijk uitleggen hoe we per ongeluk een heel bedrijf hebben opgericht, of hoe we ontslagen zijn omdat onze bazen dit blog hebben gelezen.

Tot dan!

~ Duco en Mats, professionele tijdverspillers en trotse eigenaren van droomcraft.nl

Duco en Mats

Over Duco en Mats

Coole boys bij DroomCraft. De nieuwe toppers van DroomCraft

Vond je dit artikel interessant?

Blijf op de hoogte van nieuwe artikelen en DroomCraft updates!