Devblog 3: De eerste attracties, systemen en meer!
Het is even geleden sinds onze laatste update, maar we hebben niet stilgezeten! We hebben afgelopen weken iets te veel tijd besteed aan het bouwen van attracties, systemen en meer. We zijn super enthousiast om jullie te laten zien wat we tot nu toe hebben bereikt!
Wat hebben we gedaan? (In een notendop)
- Infrastructuur: We hebben hard gewerkt aan de interne systemen van DroomCraft, zoals Speler Data, Achievements, en meer. Inmiddels hebben wij de meeste 'core' systemen werkend, en zijn we bezig met de laatste puntjes op de i te zetten voordat we alle originele features kunnen implemeneteren.
- Attracties: De basis van ons attractie systeem is nu operationeel, compleet met physics en unieke besturings paneelen. De eerste 4 attracties (Donaldbaan, Planes, Theeleuten en Robinhood) zijn volledig af.
- Importeren oude NPC's: Alle 460 oude NPC's zijn geïmporteerd en staan op de juiste plek. Shops zijn nog niet volledig werkend, maar we zijn bezig met het implementeren van de oude shops en hun items.
- Warps: Alle 190 oude warps zijn teruggezet, zodat je weer kunt reizen naar al je favoriete plekken in DroomCraft.
- Statusbord: We hebben het oude vertrouwde statusbord teruggebracht in een nieuwe, verbeterde versie.
- Scripting: We hebben een uniek systeem ontwikkeld waarmee wij op een absurd tempo Plugin elementen kunnen schrijven in JavaScript. Dit is eindelijk helemaal klaar, en zorgt ervoor dat we nog sneller nieuwe attracties en systemen kunnen bouwen.
Nieuw: controle paneel voor attracties
Hoewel we veel in oude staat proberen terug te brengen, nemen we ook de tijd om (voor DroomCraft) nieuwe technieken te gebruiken. Een voorbeeld hiervan is het nieuwe controle paneel voor attracties. Dit paneel maakt het mogelijk om de attractie te bedienen met een simpele interface, en geeft je toegang tot alle belangrijke functies, maar in een volledig nieuw (en geanimeerd) jasje.
Controle paneel voor de Theeleuten, met werkende hendels, knoppen en Snelheidsmeter
Nieuw: verbeterd attractie systeem
De schokkerige attracties van vroeger hadden karakter (om het zo maar te zeggen), maar we hebben besloten om het attractie systeem van DroomCraft een flinke upgrade te geven. We hebben heel hard gewerkt aan een nieuw systeem wat de oude baan in een keer analyseert, en er dan een soepele 'physics' attractie van maakt. Dit scheelt poepie veel werk, en ziet er ook nog eens veel beter uit!
Dit nieuwe systeem is uniek omdat het kijkt naar de baan zoals deze bestond met traincarts, en hier een bezier spline van maakt. Deze kunnen we handmatig wat opschonen en physics op los laten, en tada, je hebt een attractie.
Spline editor in actie
Nieuw: Scripting systeem (voor de nerds)
Zoals eerder genoemd hebben we een nieuw systeem ontwikkeld waarmee we snel en efficiënt attracties en systemen kunnen bouwen.
Een van de meest tijdrovende dingen van het werken aan Minecraft plugins is het wachten op herstarts, compileren en debuggen.
Met ons in huis ontwikkelde systeem kunnen we nu in JavaScript schrijven, en dit direct testen zonder te hoeven herstarten. Bestand veranderen, ctrl + s
, en het staat direct in de server.
En de performance? Het compiled naar dezelfde bytecode als een Java plugin, dus daar lopen we niks op mis.
Scripting systeem in actie
// Voorbeeld van een attractie script import {registerPersistenceFor} from "../../../../common/utils/entity_chunk_manager.static"; import {drawSplineRail} from "../../../utils/rides/spline_rail_visualizer"; const baseLocation = newLocation('world', -175, 73, -1191); const spline = getPPModule(PPModule.ArchModule).getSpline('ride_robinhood'); const train = new TrainSplineTraverser(baseLocation, spline, 7, 1.5); drawSplineRail(spline, baseLocation); const STATE = new RobinHoodStateMachine();
Terug: NPC's
We hebben alle 460 oude NPC's geïmporteerd en ze staan weer op de juiste plek in het park. Dit betekent dat je weer kunt genieten van de oude vertrouwde gezichten en hun verhalen. We zijn nog bezig met het implementeren van de oude shops en hun items, maar we zijn goed op weg!
De NPCs zijn terug
Nog veel, veel meer!
Dit is alles wat we willen laten zien voor nu, maar we hebben nog veel meer gedaan wat we heel binnenkort delen! Houd een oogje open ;)